Minggu, 31 Mei 2015

Keperluan Yang Tidak Berakhir Kepada Allah

Keperluan Yang TidakBerakhir Kepada Allah - Kajilah contoh-contoh yang berikutnya dan kernudian kamu akan sedar hingga ke tahap rnanakah makhluk-makhluk di dalam alarn ini menunjukkan keujudan Pencipta.

Ilustrasi

  • Bagaimanakah mereka-mereka yang rncmhina kapal terbang bekerja sarna untuk merighasilkan sebuah kapaJ terbang? Jurutera-jurutera yang mahir ini rnenghimpun bahagian-bahagian kecil logarn kepada hcntuk-bentuk yang tertentu menurut persamaan­pcrsamaan yang tepat supaya kapal terbang tadi hoich bcrangkat membawa penumpang-penumpang dan kargo­kargo. Sudah tentu sekali, kerja yang dibuat olej jurutera­jurutera pembinaan ialah memasang bahan-bahan asas dengan tangan mereka sendiri menurut plan yang telah mereka buat, dengan cara di mana apabila kerja rnereka sainpal ke peringkat akhir aktiviti mereka juga. selesai. Manakala bagi bahagian-bahagian logam, engin-engin, lampu-lampu. tempat-tempat duduk dan lain-lain lagi yang dibuatkan oleh para jurutera, ini tidaklah bergantung kepada jurutera-jurutera sebaik saja kerja inereka selesai.
  • Jika kita ingin membina sebuah rumah dan kita znemiliki semua bahan-bahan mentah yang diperlukan, adakah ini memadai bagi kita untuk membina rumah tadi? Sudah tentu kita memerlukan penbina dan pekerja­pekerjanya, bukannya untuk menghasilkan bahan-bahan mentah tetapi untuk meletakkan benda-benda ini pada tempat-tempat yang telah diplankan sebelum in Adalah nyata yang kita tidak mernerlukan pekerja-pekerja untuk menghasilkan bahan-bahan yang diperlukan dalam pembinaan rumah itu, tetapi kita perlukan mereka untuk kegunaan-kegunaan bahan-bahan yang diperolehi tadi. Dengan cara ini rumah dapat dibina daripada bahan­bahan mentah ini
  • Seorang yang belum pernah melihat Menara Ifal secara tidak langsung boleh membina bangunan ini dengan mudah dan dalam jangka masa yang singkat sekali di dalam imaginasinya, semata-mata setelah mendengar dari ha! bangunan ini Malah, beliau boleh membina bangunan ini lebih tinggi dari apa yan sedia ada da di dalam khayalannya juga menggambarkan orang-orang yang sedang
Ujudnya menara ini di dalam imaginasi adalah seperti mana yang telah dicadangkan oleh dua contoh sebelum ini, merupakan hasil pekerjaan seorang yang telab pun berfikir tentangnya. Bahan-bahan asas plan dua bangunan itu telah dihasilkan bukan oleh pembinanya tetapi oleh orang-orang yang telah berfikir dan melukiskan menara itu di dalam fikirannya, bukannya diperolehi dari setengah-setengah tempat ataupun yang lain-lainnya. Inilah sebabnya saiz bangunan itu tidak bergantung kepada kuantiti-kuanti bahan-bahan mentah yang sedia ada tetapi ia boleh dibebaskan dan ditinggikan lagi mengikut kehendak orang yang telab membayangkan bangunan itu di dalam fikirannya. Di sini dapat kita lihat bahawa bentuk-bentuk khayalan berasal daripada diri kita sendiri. Bentuk-bentuk ini kekal di dalam khayalan kita sejauh mana yang diinginkan oleh kita, dan apabila kita melupakan mereka, bentuk ini kembali menjadi sesuatu yang tidak beerti, dan seterusnya hilang dari dalam fikiran kita.

Dari contoh yang akhir ini kita boleh menyimpulkan bahawa apa saja benda yang mana keujudannya bergantung ke atas keujudan yang lain adalah independen dan dalam setiap waktu ia sentiasa memerlukan yang lain.

Sekarang kita boleh faham akan situasi makhluk­makhluk yang telah dicipta di dalam alam ini yang ujud dari ketidakujudan dan merupakan ciptaan Allah swt. Adakah makhluk-makhluk ini, dalam setiap ketika memerlukan pencipta mereka? Setengah-setengah orang mungkin berfikir bahawa benda-benda yang telah dicipta di dalam alam in selepas penciptaan mereka, tidak lagi inemerlikan pencipta mereka demi untuk meneruskan kehidupan. Walau bagaimanapun ini adalah konsep yang sangat-sangat salah, kerana benda-benda di dalam alam ini adalah merupakan kesan-kesan dan ciptaan Allah dan mereka ini adalah sama seperti bentuk-bentuk khayalan yang telah dibuat oleh kita di dalam fikiran kita tadi, dalam setiap ketika makhluk-makhluk ini memerlukan Dia yang telah mencipta mereka demi untuk terus ujtid.

Cara yang lebih balk untuk memahami masalah ini ialah, bayangkanlah di dalam fikiranmu akan bentuk seorang manusia bercakap, berjalan dan bekerja mengikut kehendaknya sendiri. Adakah bentuk ini sama sekali independen? Nyata sekali bahawa keujudan manusia khayaian tadi bergantung kepadamu, kerana jika kamu tidak lagi menginginkannya, serentak dengan tiu dia akan hilang dan kembali kepada keadaan yang langsung tidak bernilai.

ini juga adalah merupakan syarat seluruh alam ciptaan yang keseluruhannya adalah daripada Allah, dicipta olehNya dan tidak langsung independen. Ia sentiasa memerlukan Allah. Jika Allah tidak inginkan keujudannya dia akan sekali lagi menjadi tidak bernilai dan tidak apa-apa pun.

Di dalam Al Quran Allah berfirman,
“Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah, dan Allah Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpuji. Jika Dia Mengkehendaki, niscaya Dia inemusnahkan kamu dan mendatangkan rnakhluk yang bane (untuk mengganiikanmu.” (35:15-1.6)

ini adalah merupakan satu subjek di mana Islam sentiasa menarik minat pengikut-pengikutnya. Sebagai contoh. adalah diarahkan di dalam salat apabila seorang itu bangun dari sujud dia patut berkata bi hawli’l-lahi waquwatihi aqumu wa aq’ud - dengan kuasa Allah aku bangun dan duduk.

Sebenarnya, jika kita sedar yang kita adalah tidak independen dari Allah dan hanyalah Dia yang telah mencipta kita sebagai makhluk yang boleh berfikir dan mempunyai eradeh (kemahuan) untuk berusaha di dalam jalan yang membara kepada kegembiraan dan hanyalah cintaNya yang memeluk dan mengelilingi kita. Dengan itu kita sujud dihadapannya dan berkata subha na rabbi al a’la wa bi hamdah. Segala kepujian bagi rabku yang tinggi dan puji-puji bagiNya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar