Keperluan Yang TidakBerakhir Kepada Allah - Kajilah contoh-contoh yang berikutnya dan kernudian
kamu akan sedar hingga ke tahap rnanakah makhluk-makhluk di dalam alarn ini
menunjukkan keujudan Pencipta.
![]() |
Ilustrasi |
- Bagaimanakah mereka-mereka yang rncmhina kapal terbang bekerja sarna untuk merighasilkan sebuah kapaJ terbang? Jurutera-jurutera yang mahir ini rnenghimpun bahagian-bahagian kecil logarn kepada hcntuk-bentuk yang tertentu menurut persamaanpcrsamaan yang tepat supaya kapal terbang tadi hoich bcrangkat membawa penumpang-penumpang dan kargokargo. Sudah tentu sekali, kerja yang dibuat olej juruterajurutera pembinaan ialah memasang bahan-bahan asas dengan tangan mereka sendiri menurut plan yang telah mereka buat, dengan cara di mana apabila kerja rnereka sainpal ke peringkat akhir aktiviti mereka juga. selesai. Manakala bagi bahagian-bahagian logam, engin-engin, lampu-lampu. tempat-tempat duduk dan lain-lain lagi yang dibuatkan oleh para jurutera, ini tidaklah bergantung kepada jurutera-jurutera sebaik saja kerja inereka selesai.
- Jika kita ingin membina sebuah rumah dan kita znemiliki semua bahan-bahan mentah yang diperlukan, adakah ini memadai bagi kita untuk membina rumah tadi? Sudah tentu kita memerlukan penbina dan pekerjapekerjanya, bukannya untuk menghasilkan bahan-bahan mentah tetapi untuk meletakkan benda-benda ini pada tempat-tempat yang telah diplankan sebelum in Adalah nyata yang kita tidak mernerlukan pekerja-pekerja untuk menghasilkan bahan-bahan yang diperlukan dalam pembinaan rumah itu, tetapi kita perlukan mereka untuk kegunaan-kegunaan bahan-bahan yang diperolehi tadi. Dengan cara ini rumah dapat dibina daripada bahanbahan mentah ini
- Seorang yang belum pernah melihat Menara Ifal secara tidak langsung boleh membina bangunan ini dengan mudah dan dalam jangka masa yang singkat sekali di dalam imaginasinya, semata-mata setelah mendengar dari ha! bangunan ini Malah, beliau boleh membina bangunan ini lebih tinggi dari apa yan sedia ada da di dalam khayalannya juga menggambarkan orang-orang yang sedang
Ujudnya menara ini di dalam imaginasi
adalah seperti mana yang telah dicadangkan oleh dua contoh sebelum ini,
merupakan hasil pekerjaan seorang yang telab pun berfikir tentangnya.
Bahan-bahan asas plan dua bangunan itu telah dihasilkan bukan oleh pembinanya
tetapi oleh orang-orang yang telah berfikir dan melukiskan menara itu di dalam
fikirannya, bukannya diperolehi dari setengah-setengah tempat ataupun yang
lain-lainnya. Inilah sebabnya saiz bangunan itu tidak bergantung kepada
kuantiti-kuanti bahan-bahan mentah yang sedia ada tetapi ia boleh dibebaskan
dan ditinggikan lagi mengikut kehendak orang yang telab membayangkan bangunan
itu di dalam fikirannya. Di sini dapat kita lihat bahawa bentuk-bentuk khayalan
berasal daripada diri kita sendiri. Bentuk-bentuk ini kekal di dalam khayalan
kita sejauh mana yang diinginkan oleh kita, dan apabila kita melupakan mereka,
bentuk ini kembali menjadi sesuatu yang tidak beerti, dan seterusnya hilang
dari dalam fikiran kita.
Dari contoh yang akhir ini kita boleh
menyimpulkan bahawa apa saja benda yang mana keujudannya bergantung ke atas
keujudan yang lain adalah independen dan dalam setiap waktu ia sentiasa
memerlukan yang lain.
Sekarang kita boleh faham akan situasi
makhlukmakhluk yang telah dicipta di dalam alam ini yang ujud dari
ketidakujudan dan merupakan ciptaan Allah swt. Adakah makhluk-makhluk ini,
dalam setiap ketika memerlukan pencipta mereka? Setengah-setengah orang mungkin
berfikir bahawa benda-benda yang telah dicipta di dalam alam in selepas
penciptaan mereka, tidak lagi inemerlikan pencipta mereka demi untuk meneruskan
kehidupan. Walau bagaimanapun ini adalah konsep yang sangat-sangat salah,
kerana benda-benda di dalam alam ini adalah merupakan kesan-kesan dan ciptaan
Allah dan mereka ini adalah sama seperti bentuk-bentuk khayalan yang telah
dibuat oleh kita di dalam fikiran kita tadi, dalam setiap ketika
makhluk-makhluk ini memerlukan Dia yang telah mencipta mereka demi untuk terus
ujtid.
Cara yang lebih balk untuk memahami
masalah ini ialah, bayangkanlah di dalam fikiranmu akan bentuk seorang manusia
bercakap, berjalan dan bekerja mengikut kehendaknya sendiri. Adakah bentuk ini
sama sekali independen? Nyata sekali bahawa keujudan manusia khayaian tadi
bergantung kepadamu, kerana jika kamu tidak lagi menginginkannya, serentak
dengan tiu dia akan hilang dan kembali kepada keadaan yang langsung tidak
bernilai.
ini juga adalah merupakan syarat
seluruh alam ciptaan yang keseluruhannya adalah daripada Allah, dicipta olehNya
dan tidak langsung independen. Ia sentiasa memerlukan Allah. Jika Allah tidak
inginkan keujudannya dia akan sekali lagi menjadi tidak bernilai dan tidak
apa-apa pun.
Di dalam Al Quran Allah berfirman,
“Hai manusia, kamulah yang berkehendak
kepada Allah, dan Allah Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi
Maha Terpuji. Jika Dia Mengkehendaki, niscaya Dia inemusnahkan kamu dan
mendatangkan rnakhluk yang bane (untuk mengganiikanmu.” (35:15-1.6)
ini adalah merupakan satu subjek di mana Islam sentiasa
menarik minat pengikut-pengikutnya. Sebagai contoh. adalah diarahkan di dalam
salat apabila seorang itu bangun dari sujud dia patut berkata bi hawli’l-lahi
waquwatihi aqumu wa aq’ud - dengan kuasa Allah aku bangun dan duduk.
Sebenarnya, jika kita sedar yang kita
adalah tidak independen dari Allah dan hanyalah Dia yang telah mencipta kita
sebagai makhluk yang boleh berfikir dan mempunyai eradeh (kemahuan) untuk berusaha
di dalam jalan yang membara kepada kegembiraan dan hanyalah cintaNya yang
memeluk dan mengelilingi kita. Dengan itu kita sujud dihadapannya dan berkata
subha na rabbi al a’la wa bi hamdah. Segala kepujian bagi rabku yang tinggi dan
puji-puji bagiNya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar