Hukum Kekekalan Massa dan Ciptaan - Apabila kita melihat api, dan kita
kenal apakah mereka, tetapi apabila kita lihat api ini sedang membakar tinggi
adakah kita pernah berhenti untuk bertanya pada hakikatnya, apakah mereka. Hari
ini kita tahu yang api adalah dikompos oleh gas-gas yang bersatu dengan gas-gas
di udara, tetapi, sebelum irli setengah-setengah ahli kimia berfikir bahawa terdapat
bahan-bahan yang tidak dapat dilihat di dalam arang dan minyak, yang mana
apabila terdapat nyalaan, ia dilepaskan di dalam bentuk api, dan mereka telah
menamakan bahan ini sulfur. Idea ini telah mengumpul banyak
penyokong-penyokong, dan ramai ahli-ahli sains bersetuju dengan pendapat ini,
yang seterusnya memanggil bahan yang ghaib ini, phlogiston.
![]() |
hukum kekekalan massa |
George Ernst Stahl berkata yang
phlogiston adalah satu bahan yang melarikan din dan dia merupakan asas dan zat
api, dan ia tersembunyi di dalam bahan-bahan yang boleh terbakar dan dilepaskan
sewaktu pembakaran di dalam bentuk api. Beliau berkata sebab yang membuatkan
kayu, arang dan minyak terbakar dengan mudah ialah kerana ujudnya phlogiston
yang lebib banyak di dalam mereka, manakala logam pula kekurangan bahan ini.
Beliau dan lain-lain pengikut idea ini
percaya yang di dalam pembakaran besi, phlogiston dibebaskan dan apa yang
tinggal membentuk karat. Merekajuga berkata iaitu apabila sulfur dibakar
phlogiston dibebaskan dan apa yang tinggal ialah. gas yang tidak berwarna
dipanggil phlogiston.
Rouelle seorang ahli sains Perancis,
seorang ahli kimia yang agung dan guru Lavoiseir, juga menerima theori ini, dan
telah mencuba dengan hebatnya untk membuktikannya.
Lavoiseir, ahli sains Perancis, salah
seorang penemu kimia moden, telah membuat kajian tentang apa yang dikatakan
oleh gurunya, Rouelle, dan ahli-ahli sains yang lain telah menggunakan banyak
masa dalam memikirkan tentang apa yang dikatakan oleh mereka, hingga dia sedar
bahawa kepercayaan di dalam phlogiston adalah tidak berasas.
Di dalam tahun 1772 beliau telah
menyelenggarakan pembakaran sekeping plumbum dengan memfokaskan sinaran
matahari ke atasnya dengan menggunakan kanta pembesar. Beliau mendapati yang
berat plumbum ini bertambah. Beliau pun mengagak yang sebahagian daripada udara
telah bersatu dengan logam ini yang telah menambah beratnya, jika phlogiston
ujud di dalam logam ini, nescaya berat logam ini akan berkurangan. Dengan itu
beliau menuntut, yang teori phlogiston ini patut dibatalkan.
Dalam menyokong pendapatnya beliau
menambah yang jika plumbum yang terbakar ini dibakar sekali lagi a akan
mengembalikan bahagian udara yang telah diambi(nya dan sekali lagi akan kembali
kepada plumbum.
Di dalam tahun 1776 beliau
inenjalankan ujikaji di mana beliau rnetetakkan satu mangkuk pijar raksa di
atas sebuah alat pemanas untuk selama dua belas hari Tidak lama selepas itu
satu lapisan nipis yang berwarna merah didapati di atas permukaan raksa tadi.
Beliau mendapati bahawa udara yang bersentuhan dengan raksa tadi boleh
memberikan kehidupan. Beliau mengambil keputusan bahawa sebahagian dari udara
di dalam mangkuk pijar itu telah bertindak dengan raksa, membentuk satu lapisan
nipis berwarna merah. Demi untuk memastikan hal ini, beliau mengasingkan
lapisan nipis yang berwarna merab itu dan memanaskannya. Di sini beliau
mendapati yang satu gas telah dibebaskan darinya, dan gas ini menjamin
kehidupan, dengan itu beliau sampai kepada konklusi laitu tiada sesuatu apa pun
yang hilang dari raksa pabila dipanaskan, tetapi sebaliknya terdapat gas dari
udara luar yang bersatu dengan raksa membentuk mercurous oxide (HgO)
Lavoiseir seterusnya menegaskan bahawa
tidak terdapat sebarang bukti bagi keujudan phlogiston, dan di dalam reaksi
kimia, berat total semua bahan-bahan yang diakibatkan dari reaksi tadi. Dengan
lain perkataan, “Rien ne se pera et rien ne se crea.” (Tiada satu pun yang
dihapuskan dan tiada satu pun yang dicipta).
Dengan cara ini teori phlogiston kehilangan penyokong-penyokongnya.
Hari ini kita tahu bahawa apabila sesuatu benda terbakar, ini adalah disebabkan
oleh penyatuannya dengan oxigen, dan bukannya disebabkan oleh bahan yang tidak
dapat dilihat keluar daripada pembakaran di dalam bentuk api. Walau bagaimanapun,
sejarah phlogiston dihapuskan dan tiada satu pun yang dicipta. dan beliau
Sedang rnenunjukkan kepada asal usul pcnciptaan alam yang menipakan satu
masalah yang berbentuk falsafah.
Malangnva, setengah-setcngah orang.
berfikir yang Lavoisier ingin menjawab soalan yang berbentuk falsafah,
menekankan yang kejadian dari hal ciptaan adalah tidak botch dibandingkan
dengan teori Lavoisier, kerana beliau telah berkata bahawa tidak ada sesuatu
apa pun yang dicipta dan tidak ada saw apa pun yang dihapuskan. Mereka bertanya
bagaimanakah satu benda itu boleh dicipta dari sesuatu yang Iangsung tidak
apa-apa pun? Walaupun begitu dengan merujuk kepada sejarah keduadua teori tadi
nyata bahawa Lavoisier hanya menunjuk kepada reaksi reaksi kirnia yang berlaku
di dalam dunia hari ini, dan be!iau bermaksud bahawa alam ini adalah di dalam
batasnya yang tertentu yang mana tidak ada satu pun yang boleh ditambah
kepadanya ataupun tidak ada sesuatu pun yang boleh diambil darinya. Dan masalah
samada alam ini dicipta ataupun Ia adalah kekal tanpa permulaan dan akhiran,
yang merupakan satu masalah berbentuk falsafah yang mana teori-teori Lavoisier
hanyalah berdiam din mengenainya.
Soal pokok di sini ialah apabila kita
mengetahui teoriteori saintifik dan juga idea-idea saintifik, kita perlu
meneliti dengan dalam tentang apa yang telah dikatakan dengan hati-hati menguji
setiap satu dari teori-teori ini dengan pakar-pakar di dalam bidang-bidang
tertentu supaya kebenaran akan menjadi jelas, kerana adalah mungkin bahawa
kekurangan perhatian yang ditunjukkan kepada hat ini boleh mengakibatkan
kelemahan di dalam kepercayaan-kepercayaan kita.
Tambahan lagi kita tidak boleh menerima sebarang teori
tanpa terlebih dahulu mengujinya dengan berhati-hati dan menganggapnya sebagai
satu hakikat ilmi yang ;idak berubah. Terdapat banyak teori-teori yang telah
disokong berzaman-zaman lamanya oleh terpelajarterpelajar yang berbeza, tetapi
teori-teori ini telah disangkal kemudiannya dan semua kesan-kesannya telah pun
dihapuskan. Satu contoh yang dapat diberikan di sini ialah teori phlogiston,
yang mana sejarahnya telah diterangkan terlebih dahulu. Malah teori Lavoisier
telah kehilangan bentuk aslinya (prinsip keabadian matter) dan telah bertukar
menjadi prinsip keabadian matter dan tenaga. Sebagai contoh jika lapan gram
oxigen diletakkan untuk bertindak dengan satu gram hidrogen, teori Lavoisier
akan meramalkan bahawa sembilan gram air akan dibentuk, tetapi sekararig kita
faham, menerusi pengiraan yang lebih tepat bahawa sebahagian kecil daripada
bahan-bahan tadi bertukar kepada tenaga dan berat air yang terbentuk hasil dari
reaksi ini adalah sedikit kurang dari sembitan gram.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar