HAJAT MANUSIA KEPADA ILMU DAN YAKIN UNTUK TA’AT - Telah anda ketahui
bahawa Islam itu ialah ta’at akan Allah Ta’ala dan menundukkan diri kepada hukum
dan titah perintahNya. Sekarang kita hendak menerangkan kepada anda bahawa
manusia itu tidak mampu menta’ati Allah, mengikuti undang-undangNya dan melalui
jalanNya melainkan apabila ia mengetahui beberapa perkara dan pengetahunannya
itu sampai kepada peringkat yakin. Sesungguhnya, untuk tujuan ini, yang
pertama-tama wajib ke atas manusia hendaklah ia yakin dalam hatinya akan adanya
Allah Ta’ala. Kerana jika ia tiada menyakini wujudNya bagaimanakah ia boleh
menta’atiNya dan mengikut undang-undangNya?
![]() |
Hajat Manusia kepada ilmu |
Demikian juga, wajiblah
ia mengenal sifat-sifat Allah kerana jika ia tidak mengenal bahawa Allah itu
Esa, tiada sekutu bagiNya pada ketuhananNya, bagaimanakah ia boleh menolak
daripada menundukkan kepalanya dan menghulurkan tangannya di hadapan yang bukan
Allah? Demikian juga, jika ia tidak yakin bahawa Allah itu mendengar, mengetahui
dan melihat segala-galanya, bagaimanakah ia boleh menahan dirinya daripada
memaksiatiNya dan lari danpada perintahNya Dan semua itu teranglah bahawa tidak
mungkin manusia berhias dengan sifat-sifat yang lazim yang wajib dihiasi dirinya
dengan sifat-sifat itu, dalam fikirannya, dalam amalnya dan dalam
budipekertinya, untuk melalui jalan Allah yang lurus, selama ia tidak mengenal
sifat-sifat Allah Ta’ala, dan sifat-sifat itu tidak dilingkupi oleh ilmunya yang
benar dan sempurna. Dan tidak cukup ia menguasai ilmu semata-mata, tetapi
sewajarnya ilmu itu tertanam di dalam lubuk hatinya, supaya hatinya menjadi
terpelihara daripada sangkaan-sangkaan yang salah, dan hidupnya terpelihara
daripada perbuatan yang menyalahi ilmunya sendiri.
Kemudian, wajiblah
kepada manusia mengenal jalan yang benar untuk menjalani hidup di dunia ini
jalan yang bersesuaian dengan keridhaan Allah Ta’ala. Ia memilih sesuatu yang
disukai oleh Allah Ta’ala. Ia menjauhi sesuatu yang dibenci oleh Allah Ta’ala.
Untuk maksud ini — manusia tidak dapat tiada mestilah mengenal undang-undang
Allah. Hendaklah ia yakin bahawa undang-undang itu berasal dan pada Allah
Ta’ala, dan bahawa ia tidak akan mencapai keridhaan Allah sehingga ia mengikut
undang-undang ini dalam hidupnya dengan cara yang sempurna. Kerana jika ia tidak
mengenal undang-undang ini daripada asalnya bagaimanakah ia mengikutinya dalam
hidupnya? Dan jika ilmunya mengenai undang-undang ini tidak mencapai darjat
yakin, atau jika ia masih mengira bahawa di dunia ini mungkin ada undang-undang
lain yang kebenaran dan kekemasannya serupa dengan undang-undang Tuhan,
bagaimanakah ia boleh mengikutnya dengan sungguh-sungguh?.
Kemudian, hendaklah
manusia itu mempunyai penge tahuan mengenai kesan-kesan perbuatannya jika ia
memilih memaksiati Allah daripada menta’atiNya, dan jika ia tidak melalui
jalanNya yang lurus; atau apabila ia mengekalkan ta’at kepadaNya dan mengikut
undang-undangNya selama hayatnya. Untuk maksud ini tak dapat tiada ia hendaklah
menyakini akan hidup akhirat dan bahawa ia akan berdiri di hadapan Tuhan Yang
Maha Tinggi pada Hari Qiamat. Hendaklah ia meyakini pembalasan Tuhan atas segala
‘amal nya, jika baik dibalas baik, dan jika jahat dibalas jahat.
Bagi mereka yang tidak
mempunyai pengetahuan mengenai hidup akhirat, dalam pandangannya serupa saja
ta’at dengan maksiat tiada beza antara keduanya; hamper-hampir ia tidak sangup
membezakan di antara kesan-kesan nya yang berlainan. Ia menyangka bahawa yang
ta’at kepada Allah dan yang memaksiatiNya serupa sahaja tempat kembalinya
selepas mati. Bagaimanakah boleh diharapkan dan tokoh seperti ini akan menahan
dirinya danipada bergelumang dengan dosa selama ia tidak takut dirinya ditimpa
oleh mudarat kejahatan itu sepanjang hayatnya didunia, atau akan menyabarkan
nafsunya untuk mematuhi Allah dan menahan diri dan segala kekerasan dan tuntutan
nafsunya itu? Tiada mungkin mengekalkan ta’at akan Allah dan mengikut undang
UndangNya oleh seorang tokoh yang meskipun mengetahui tentang kehidupan akhirat
dan tentang berdirinya di hadapan Allah pada hari qiamat tetapi ilmunya tidak
sampai kepada peringkat yakin. Sesungguhnya manusia itu hampir-hampir sentiasa
dalam keadaan sangsi dan ragu-ragu, sedangkan yang memungkinkannya untuk
mengekalkan sesuatu perkara dan menentapkan dirinya dalam keta’atan ialah
apabila ia mempunyai keyakinan yang penuh bahawa perkara itu akan memberi
manfaat bagi dirinya. Demikian jugalah, ia tidak akan sanggup menjauhkan dirinya
daripada sesuatu perkara melainkan ia mempunyai keyakinan bahawa perkara itu
akan mendatangkan mudarat bagi dirinya.
Dan semua ini nyatalah
bahawa jika anda hendak melalui salah satu jalan, tidak dapat tiada anda
mestilah mengenal natijah dan kesudahan jalan itu di mana ia akan memberhentikan
anda. Sayugianyalah pengenalan itu sampai kepada peringkat yakin dan
dipercayai.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar