Faedah-faedah Islam - Di atas tadi adalah
kemudratan kufur dan kesan-kesan.. nya. Sekarang marilah kita perhatikan
faedah-faedah apakah yang diberi oleh Islam apabila kita mematuhinya dan kita
rela mengikutnya.
![]() |
Faedah Islam |
Dan keterangan yang
lampau anda telah pun mengetahui bahawa alam ini penuh tanda dan alamat yang
tersebar pada setiap sudut yang menunjukkan kellahian dan keTuhanan Allah.
Makmal alam yang besar ini, yang kita lihat beredar terus menerus, tunduk kepada
peraturan semesta dan undang undang yang tetap. Dengan lisan-halnya, ia menjadi
saksi bahawa pencipta dan pentadbir urusannya adalah pengatur agung, mempunyai
kuasa dan kekuatan yang besar. Tiada sesuatu, baik yang di bumi mahupun yang di
langit, yang terkeluar daripada pengaruhNya. Telah anda ketahui juga bahawa
manusia mengikut fitrahnya mestilah mentaatiNya seperti seluruh alam semesta in
Anda menyaksikan bahawa benda-benda alam ini mengikuti peraturan Tuhan siang dan
malam tanpa disedaririya. Adalah suatu perkara yang mustahil bagi manusja untuk
tetap tinggal hidup jika ia menyalahj undang-undang tabi’i.
Berbeza dengan yang
lainnya. Allah s.w.t. telah menghebahkan kepada manusia suatu perkara khas,
yaitu kebebasan mempunyai kemahuan, dan telah mengurniainya kelebihan daripada
makhluk alam yang lain, yaitu penguasaan ilmu pengetahuan, kekuatan berfikir dan
kesanggupan membeza kan yang baik dan yang jahat. Manusia itu dengan ilmunya,
akalnya dan kekuatan pembezaannya, tunduk kepada ujian dalam kebebasannya ini.
Dengan mata penciptanya, ia sentiasa meljhat betapa dan untuk apa kemerdekaan
itu dipergunakan Dalam ujian ini, manusia tidak dipaksa melaksanahan rancangan
yang tertentu. Andaikata ia dipaksa nescaya batallah tujuan dilakukannya ujian
itu.
lni adalah perkara yang
nyata. Tiada kemusykilan dalam memahamkanya. Kerana, andaikata di atas kertas
peperiksaan yang diletakkan di hadapan anda termaktub soalan yang anda terpaksa
memberi jawapan yang telah ditentukan, apakah gunanya ujian ini
dilakukan?
Sebenarnya, tidak akan
nyata kemampuan anda dalam erti yang sesungguhnya melainkan apabila anda boleh
memiih jawapan yang anda kehendaki dalam peluang yang seluas luasnya. Jika
jawapan anda itu benar luluslah anda dalam ujian itu. Terbukalah di hadapan anda
pintu kemuliaan dan kesempurnaan di masa depan. Tetapi jika jawapan anda salah,
anda gagal dalam ujian itu. Maka tertutuplah pintu kemuliaan di hadapan
anda.
Demikianlah Allah telah
mengurniakan kepada manusia ini kemerdekaan dalam menempuh ujiannya dan
memberinya piihan jalan mana yang dikehendakinya dalam menempuh
hidupnya.
Jika seseorang tidak
mengenal fitrah dirinya dan tidak pula fitrah alam ini tersalah dalam mengenal
khaliqnya serta sifat-sifat khalik itu, memilih jalan ma’siat dan kedurhakaan,
tidak dapat mengambil manfaat daripada kebebasan menentukan kehendak maka ia
akan menghadapi kegagalan yang nyata dalam ujian ilmu dan akalnya, di dalam
kekuatan pembezaan antara yang baik dan yang buruk dan perasaannya tentang
kewajipan, ia akan menyaksikan dirinya sebagai seorang yang duduk di bawah kerak
yang paling bawah dalam setiap segi hidupnya, dan patutlah jika segala
pekerjaannya menjadi mereng sebagaimana anda telah pun
mengetahuinya.
Seorang lain telah
melulusi ujian ini : Ia menggunakan fikirannya, mengambil faedah yang betul
daripada ilmu dan akal yang dikumiakan kepadanya, maka ia mengenal penciptanya
dan beriman kepadaNya meskipun ia tidak dipaksa untuk berbuat demikian. Dengan
cara demikian ia tidak tersalah dalam membezakan yang baik dengan yang buruk. Ia
memilih yang baik dengan kebebasan fikirannya, meskipun di hadapannya tiada
sesuatu yang menghalanginya daripada cenderung ke arah kejahatan jika ia mahu.
Ia menjadi bijak kerana fitrahnya. Ia mengenal Tuhannya. Ia melakukan ta’atsetia
meskipun ia boleh memilih di antara patuh dan derhaka.
Apakah yang telah
meluluskannya dalam ujian ini dan yang menyampaikannya kepada
tujuan?
Semua itu disebabkan
kerana ía mempergunakan akalnya dengan baik. Ia mengambil faedah daripada dua
mata, dua telinga dan otak nya. Kalbunya yang hitam itu memerintahnya untuk
tidak melakukan perkataan dan perbuatan melainkan yang benar sahaja. Demikianlah
datang kepadanya keterangan yang benar kerana ia mengena yang benar, kerana
pengenalannya akan Tuhannya, dan kerana ia mengikuti yang benar dan langsung
memegangnya Ke’ajaiban apakah yang terjadi pada orang yang telah mencapai
kemenangan di dunia dan di akhirat itu, orang yang telah dilingkupi oleh
sifat-sifat mulia seperti ini?.
Dalam gelanggang ilmu
dan amal tiada pilihannya melainkan jalan yang benar dan lurus. Kerana orang
yang mengenal Tuhannya dan sifat sesungguhnya Ia telah mengenal permulaan ilmu
dan kesudahannya. Orang yang seperti ini tidak mungkin melangkah melalui jalan
yang sesat dalam hayatnya kerana langkah pertama yang dilangkahkannya adalah
berdasarkan ilmu dan pandangan, dan baginya tiada tersembunyi akhir jalan yang
ditujunya Anda saksikan ia meneliti ke’ajaiban langit dan bumi. Ia berusaha
mengenal rahsla alam dengan cara falsafah, tétapi ia tiada tersesat di dalam
kegelapan syak dan ragu-ragu. Ia menggunakan ilmu pengetahuan sains untuk
mengenal undangundang tabi’i. Dan alam itu dikeluarkannya perbendaharaan yang
tersembunyi. Terbuka baginya kekuatan yang disimpankan Allah di dalam dunia dan
di dalam diri manusia. Ia melahirkan cara-cara mengambil manfa’at daripada
berbagai benda di langit dan di bumi. Tetapi taqwanya kepada Allah dan gentarnya
akan berdiri di hadapan Tuhan pada hari Qiamat kelak mencegahnya daripada
menggunakan ilmunya ke jalan yang salah pada setiap langkahnya. Dirinya sentiasa
tidak terpesong dalam setiap marhalah perjalanan hidupnya, sehingga ia merasa
menguasai semua ini, atau ia merasa menang ke atas tabi’i, sehingga bolehlah ia
mempergunakan ilmunya untuk mengambil manfa’at bagi dininya, dan untuk menguasai
dunia, menaklukkan negeri-negeri, sehingga dengan ilmunya itu ia menanamkan
ketakutan di dalam hati manusia dengan membinasakan pertanian, keturunan dan
melakukan penumpahan darah.
Kebinasaan seperti itu
tidak akan berlaku melainkan oleh perbuatan saintis yang kafir. Adapun saintis
Muslim, setiap kali bertambah ilmu sainsnya dan kemahiran dalam ilmu itu dan
pengenalan akan rahsia langit dan bumi, akan bertambahlah imannya kepada Allah,
bertambah keyakinannya akan kemahaesaanNya, bertambah syukurnya ke atas
ni’matNya, dan akan bertambah kukuh i’tikadnya bahawa Tuhannya tidak akan
memberinya pengetahuan mengenai hukum tabi’i melainkan supaya jadilah ia pelayan
kepada hamba-hambaNya, dan mengusahakan sesuatu yang mendatangkan kebaikan
kepadanya dan kepada ummat manusia seluruhnya. Yang demikian itulah kesyukuran
yang sebenarnya kepada Allah Ta’ala atas segala ni’mat yang dikurniakan
Nya.
Demikian juga, tiada
berbeza antara seorang Muslim dengan seorang kafir dalam mencari hakikat dan
kesungguhan dalam bidang sejarah, ekonomi, politik, undang-undang dan lain-lain
ilmu sains dan sastera. Walau bagaimana pun ada perbezaan dalam pandangan di
antara dua golongan manusia ini. Seorang Muslim mempelajari setiap ilmu dengan
pandangan yang benar dan tujuan yang baik. Dengan ilmunya itu ia mencari natijah
yang sihat.
Dalam ilmu sejarah ia
mengambil pelajaran dan pengalaman manusia zaman lampau dan mencari sebab-sebab
hakiki bagi ketinggian bangsa-bangsa dan kejatuhannya. Ia bersungguh-sungguh
untuk mengenal sesuatu yang memberi manfa’at yang betul di dalam kemajuan dan
peradabannya. Ia mengambil faedah daripada perbuatan tokoh-tokoh sejarah yang
salih dalam perbuatan dan perkataan mereka. Ia menjauhi apa saja yang boleh
membinasakan bangsa-bangsa dan menbuang segala sebab yang menimbulkan bencana
dan kelemahan.
Di dalam ekonomi, ia
memilih cara-cara pengusahaan mencari kekayaan dan pembelanjaannya yang memberi
manfa’at kepada manusia, tidak terhad kepada sesuatu golongan sahaja, melainkan
melingkupi seluruh penduduk muka bumi.
Di dalam bidang politik,
cita-citanya tertuju kepada pelingkupan bumi ini dengan asas-asas keselamatan,
kesejahteraan, keadilan, kebaikan, kemuliaan dan marwah. Ia tidak akan berusaha
memperbudak manusia dan menghinakannya. Ia tidak berusaha memeras mereka,
peribadi oleh peribadi, atau kelompok oleh kelompok. Baginya kewibawaan
alat-alat kerajaan dan pemerintahan adalah perkakas penenteram, kurnia Allah
yang dipergunakan untuk membahagiakan hambaNya dan untuk kejayaan mereka
seluruhnya.
Di dalam bidang
undang-undang, pandangannya tertuju kepada penetapan hak dan kewajipan seluruh
manusia dengan matlamat menegakkan keadilan, kejujuran dan seorangpun tidak akan
dizalimi dengan sesuatu cara.
Benar, jujur, memelihara
diri dan kecemaran, takut akan Allah dan mengikut yang hak, semua itu adalah
kumpulan pekerti seorang Muslim. Ia tidak akan hidup di dunia ini melainkan
dengan pengetahuan bahawa Allah Ta’ala adalah Tuhan seluruh alam dan pemiik
setiap yang ada padanya; dan bahawa apa yang ada padanya dan yang ada pada
manusia datang daripada Allah; dan bahawa manusia tidak memiliki dirinya dan
kekuatan tubuhnya; dan bahawa tiap sesuatu yang ada padanya adalah amanah
daripada Allah yang tidak halal baginya menggunakannya melainkan mengikut yang
ditentukan oleh keridhaan Allah Ta’ala; dan bahawasanya Allah memperhatikan
pelaksanaan amanah ini dan akan membuat perhitungan seteliti-telitinya pada hari
yang tiada disangsikan lagi.
Rujuklah diri anda
sendiri, dan berfikirlah sedikit berkenaan dengan pekerti lelaki seperti
ini:
Dibersihkannya
kalbunya daripada sangkaan yang salah, dibersihkannya fikirannya daripada
anganangan yang jahat. Diperjamkannya matanya daripada melihat kekejian.
Ditulikannya telinganya danipada mendengar yang buruk-buruk. Dipeliharanya
lidahnya daripada memperkatakan sesuatu yang berlawanan dengan kebenaran. Ia
memilih mati kelaparan daripada diisinya perutnya dengan rezki yang haram.
Ditahannya tangannya daripada berbuat zalim dan memperkosa hak orang lain. Ia
tidak melangkahkan kakinya di jalan yang jahat. Ia tidak mahu menundukkan
kepalanya di depan kebatilan meskipun ia disalibkan atau tubuhnya dikerat-kerat.
Segala cita-cita dan hajatnya tidak dibawanya ke alam nyata dengan melalui jalan
kejahatan, kezaliman dan permusuhan. Yang paling dimuliakannya ialah yang hak,
berkata benar dan berlaku jujur. Ia tidak kedekut terhadap dirinya dan hartanya
pada jalan yang hak. Dalam padanga nya, yang paling dimurkainya ialah kezaliman,
dusta dan khianat. Ia tidak rela menggunakan sifat-silat ini dan ia tidak mahu
memilih jalan ini disebabkan takut mudarat menimpa dirinya atau mengharapkan
manfa’at bagi dirinya.
Orang seperti ini, ialah
juga yang akan berjaya mencapai kemenangan dunia. Benar! Tidak ada orang di
dunia ini yang mempunyai kemuliaan, kehormatan, kelebihan dan ketinggian lebih
banyak daripadanya, kerana kepalanya tidak tertunduk, tangannya tidak terulur di
depan seseorang selain Allah. Manalah ada alasan bagi kehinaan dan kerendahan
untuk mencapainya. Tiada seorangpun di dunia ini yang mempunyai kekuatan,
keberanian dan ketangkasan lebih daripada orang seperti ini kerana tiada yang
ditakutinya selain Allah. Ketangkasaannya tiada tertakluk kepada yang lainNya.
Kekuatan manakah yang mampu menyelewengkannya daripada jalan lurus? Dan harta
manakah yang sanggup membeli kekayaan imannya?
Tiada seorangpun di
dunia ini yang lebih kaya dan lebih berharta daripadanya, kerana ia bukan
pengejar dunia, dan ia bukan pula pengawal dindingnya yang fana dan bukan
pengikut hawa-nafsu. Ia merasa cukup dengan apa yang diusahakannya mengikut
jalan yang benar. Ia tiada menoleh kepada kekayaan yang diharamkan. Ia
meninggalkannya kerana menganggapnya hina dan ringan walaupun dihidangkan
kepadanya berlonggok-longgok. Ini adalah kekayaan sifat memadakan dan
ketenangan. Tiada mungkin di dunia ini ada kekayaan yang lebih tinggi nilainya
daripada itu. Tiada di dunia seseorang yang dikasihi manusia lebih daripada
dirinya, lebih mulia pada pandangan mereka, kerana ia menunaikan hak-hak yang
sempurna kepada setiap orang, tiada dikuranginya sedikitpun. Ia berbuat baik
kepada mereka, dan tiada berbuat jahat kepada seorangpun.
Ia memperjuangkan
kebahagiaan mereka. Ia tiada mengharap balas dan terima kasih dan mereka. Semua
itu dilakukannya kerana ia mendekatkan diri kepada hati manusia. Ia menarik
setiap orang untuk mengasihinya, menghormatinya dan memuliakannya. Tiada
seorangpun di dunia ini yang berkumpul dalam dirinya kepercayaan dan perpegangan
manusia lebih besar daripadanya, kerana ia tidak mengkhianati kepercayaan
mereka, dan sentiasa menghadapi mereka dengan berkata benar dan berbuat baik. Ia
menunaikan segala yang dijanjikannya kepada mereka dalam setiap keadaannya. Ia
tidak pernah meminta ganti ke atas kebenaran dan kejujuran yang diberinya kepada
manusia. Dalam dirinya ada keyakinan bahawa Allah memperhatikannya, sehinggapun
ke atas perkara-perkara yang tidak dilihat oleh sesiapapun di dunia ini. Jangan
anda tanya lagi setakat mana cinta kasih manusia kepadanya, dan setakat mana
pula mereka menjadikannya tempat bertanya bagi semua masalah mereka.
Apabila anda mengetahui
semua riwayat hidup Muslim ini, dan akhlaqnya di dunia ini nescaya anda dengan
sendirinya menjadi yakin bahawa adalah mustahil seorang Muslim itu hidup terhina
di dunia; nescaya anda meyakinkan diri anda sendiri bahawa mustahil seorang
Muslim itu hidup hina-dina di dunia gagal dalam menjalankan urusannya. Bahkan
tidak boleh tidak ia hidup dalam lingkungan yang mulia, tegak kepalanya, kerana
sifat-sifat yang telah dihiaskan oleh Islam kepada dirinya tidak mungkin dapat
dikalahkan oleh sesuatu kekuatan paksaan di dunia ini selama lamanya.
Ini, adalah pengalaman
seorang hamba Muslim dalam hidup dunianya. Adapun diakhirat Allah melingkupinya
dengan keredhaanNya. Dimasukkannya ke dalam taman syurga yang di bawahnya
mengalir sungai-sungai. Untuknya disediakan segala pemuas nafsunya. Semua itu
adalah balasan atas perbuatannya menunaikan amanah, dan kejayaannya dalam ujian
yang ditempohnya di dunia.
Itulah dia kemenangan
nyata yang abadi, yang dini’mati oleh hamba Muslim di dunia dan di akhirat.
Inilah dia Islam. Ugama
manusia yang telah difitrahkan kepadanya. Ia tidak tertentu untuk sesuatu ummat
sahaja. Ia tidak tertentu untuk sesuatu rantau sahaja. Dan ia tidak tertentu
untuk sesuatu masa sahaja. Semua orang yang mengenal Allah menganut agama itu,
mematuhi undang undangnya, melalui jalannya yang lurus, pada setiap masa, setiap
bangsa dan setiap rantau. Apakah ia menamai agamanya itu Islam, atau menyebutnya
dengan nama yang lain sesuai dengan lidah kaumnya. (Sumber: E-Book Asas-asas islam - Abu A'la Al Maududi)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar