Jalan Untuk Sampai Kepada Ilmu dan Yakin - Anda telah mengetahui
bahawa iman itu tidak dapat tiada akan menimbulkan ta’at. Boleh jadi anda
bertanya: “Apakah cara untuk
mencapai ilmu yang benar dan keyakinan yang kemas akan sifat-sifat Allah,
undang-undang yang diredhaiNya dan kehidupan akhirat?.”
Sesungguhnya terdahulu
telah kami terangkan kepada anda, bahawa kesan-kesan rahmat Allah dan
tanda-tanda kerapian pertukanganNya tersibar di setiap pelusuk alani ini.
Tanda-tanda itu memberi kesaksian dengan lisan bahawa tiada yang menciptakan
alam ini melainkan Tuhan Yang Maha Esa. Dialah yang menjalankannya dan
mentadbirkan hal-ehwalnya. Demikian juga menjadi nyata dengan terangnya kepada
setiap orang yang melihat kesan-kesan ini akan sifat Allah semuanya. Sifat
manakah di antara sifat kebijaksanaan, ilmu, seni, pengampun, pemurah,
kasihsayang, ketuhanan, keperkasaan, kejayaan, dan lain-lain sifat Allah Ta’ala,
yang tidak terang danipada perbuatanNya dan ke indahan pertukanganNya di alam
ini? Tetapi akal manusia dan kemampuannya kadang-kadang telah tersalah ketika
menyaksikan kesan-kesan ini dan ketika meneliti hakikatnya.
Kesan-kesan ini menjadi
samar di depan mata manusia, sehingga meskipun ia menunjukkan ke Maha Esaan
Allah Ta’ala dalam semua sifatNya, masih ada manusia yang berkata: “Tuhan itu
dua!” Yang lain berkata pula: “Bagi alam ini ada tiga Tuhan!” Sebahagian manusia
mengambil tuhan tersendiri bagi dirinya, lalu berkata’ “Bagi hujan ada tuhan,
dan bagi api ada tuhan!” Mereka menganggap bagi setiap kekuatan alam ini ada
tuhan yang khas. Dan di atas semua tuhan ini ada tuhan yang maha besar. Mereka
berpegang kepadanya dan mengikut perintahnya. Demikianlah akal manusia telah
terpesong dalam mencari Zat Allah Ta’ala dan mengenal sifat-sifatNya, terpesong
di dalam kegelapan buta, yang tak dapat diuraikan di sini.
Demikianlah, manusia itu
datang dengan segala sangkaan yang salah dan fikiran yang dusta mengenai
kehidupan akhirat. Sebahagian mereka berkata’ “Yang ada hanyalah kehidupan dunia
sahaja; kita tidak akan dibangkitkan lagi.” Sebahagian mereka berkata: “Manusia
itu berulang-ulang hidup dan mati, sekali sesudah sekali, di dunia ini; dan ia
tiada menerima balasan amalnya melainkan di atas dunia ini juga.”
Adapun hukum yang wajib
dipegang oleh manusia bagi menjalani hidupnya mengikut keredhaan Allah Ta’ala,
tidak akan dapat dicapainya dengan akalnya tidak sanggup mengenal dengan
sendirinya akan Zat Allah Ta’ala dan sifat-sifatNya.
Bagaimanapun cairnya
akal manusia yang telah mencapai peringkat tinggi dalam kemampuan ilmiah, ia
tidak akan mampu melihat perkara-perkara ini dengan fikiran atau yang menyerupai
fikiran melainkan selepas latihan bertahun tahun dan pengamatan yang panjang.
Bahkan selepas ini pun, tidak mungkin timbul dan dirinya kepercayaan dan ia
tidak mengaku bahawa ia telah mengenal yang hak dan mendapat ilmu yang sempurna.
Tiada disangsikan lagi, bahawa jalan yang dikenal untuk melatih akal dan ilmu
manusia tanpa petunjuk dan atas ialah dengan menghabiskan kesungguhannya dan
mencari hak dan kebenaran untuk dirinya dengan dirinya sendiri. Maka kejayaan
akan diberikan kepada orang yang ditolong oleh usaha dan kemampuannya. Kerugian
akan menjadi bahagian orang yang digagalkan oleh kesungguhan dan kemampuannya.
Tetapi Allah ‘Azza wa Jalla hendak memberi kurnia kepada hambaNya. Dia tidak
mahu membebani mereka dengan latihan sekeras itu. Maka diutusNya lelaki-lelaki
di antara manusia sendiri. DikurniakanNya kepada lelaki itu ilmu yang betul
mengenai sifat-sifatNya. DiajarNya mereka jalan yang dapat dilalui oleh manusia
dalam hidupnya di dunia sesuai dengan keredhaan Tuhannya. Demikian juga,
diberiNya mereka ilmu yang benar mengenai hidup akhirat. DisuruhNya mereka
menyampaikan ilmunya itu kepada seluruh manusia.
Mereka itulah
Rasul-rasul Allah dan Nabi-nabiNya. Jalan yang menyampaikan mereka kepada ilmu
daripada Allah adalah wahyu. Dan kitab yang memuat ilmu ini dinamakan Kitab
Allah atau Kalam Allah. Maka sekarang, tiada latihan lagi bagi akal manusia dan
kemampuannya, melainkan dan sudut imannya kepada Rasul atau keingkarannya
setelah memperhatikan kehidupan Rasul yang baik dan petunjuknya yang
agung.
Barang siapa yang
bersedia mengenal kebenaran dan mengikutinya, ia membenarkan yang baik, dan
beriman kepada apa-apa yang disampaikan kepadanya, maka menanglah ia dalam
latihannya.
Adapun orang yang
mendustakan kebaikan dan meninggalkan orang yang mengajarkannya, maka ia telah
menyempitkan dirinya danipada kebolehan mengenal dan menerima yang hak dan
kebenaran. Dengan demikian dijadikannya dirinya gagal dalam latihannya.
Dipalingkannya dirinya daripada ilmu yang benar tentang Allah, undang-undangNya
dan kehidupan Akhirat. (Sumber: Ebook Asas-Asas Islam oleh Sayyid Abu A'la Al Maududi)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar