Hakikat Kenabian - Sesungguhnya Allah Ta’
ala menciptakan segala yang diperlukan oleh manusia di alam ini. Manusia itu
sejak lahirnya diperlengkapi dengan dua mata untuk melihat, dua telinga untuk
mendengar, hidung untuk bernafas dan mencium, kuasa perasa di kulit untuk
merasa, dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk bekerja, otak untuk berfikir,
dan beberapa anggota tubuh lamnya yang menaburi badannya yang kecil itu. Allah
memperlengkapi manusia seperti itu dengan melihat berbagai keperluannya yang
berbagai ragamnya.
Hakikat Kenabian |
Kemudian, tatkala
manusia itu masuk ke dalam dunia ini, memulai hidupnya di sini, di hadapannya ia
menjumpai berbagai sebab kehidupan dan bermacam-macam peringkatnya. Di
hadapannya ada udara, ada air, ada cahaya dan ada panas, ada susu di dada ibu,
ada kasihsayang di dalam hati ibubapa, kaum kerabat dan lain-lainnya. Kemudian,
dalam pertumbuhan dan perkembangannya bertambah pulalah sebab-sebab penunaian
keperluannya di dunia ini. Seolah-olah setiap kuasa yang ada di langit dan di
bumi tidak dijadikan melarikan untuk menyantuni manusia dan untuk memberi
khidmat kepadanya sahaja.
Kemudian, anda maju
selangkah lagi ke depan. Anda dapati Allah s.w.t. telah menghibahkan kepada
manusia segala yang diperlukannya berupa berbagai kurnia, kemampuan dan kuasa
untuk bekerja di dunia ini. Maka setiap peribadi manusia sedikit sebanyak
mengumpulkan di dalam dirinya kekuatan tubuh dan akal, kekuatan berfaham,
kecerdikan dan kekuatan berucap.
Dan bagi Allah pada
ciptaanNya ada beberapa keadaan yang tiada memujinya melainkan Ia. Ia tidak
menyamakan semua peribadi manusia dalam membagi kurnia dan kemampuan di antara
mereka. Andaikata disamakannya mereka dalam pembahagian itu nescaya setiap orang
tidak memerlukan saudaranya yang lain. Dan oleh kerana itu Allah telah
mengkadarkan keperluan jenis manusia — secara menyeluruh — yang terdiri daripada
berbagai kurnia dan kemampuan, kemudian membagibaginya di antara
peribadi-peribadi yang berlainan. Ia berikan sesuatu kemampuan kepada seseorang
yang tidak diberiNya kepada yang lain. Sebaliknya. ia berikan kepada orang lain
itu apa yang tidak diberikanNya kepada orang yang
pertama. Oleh kerana itulah anda lihat sebahagian manusia lebih kuat badannya
daripada yang lain. Sebahagiannya pula mempunyai kemahiran dalam sesuatu bidang
atau sesuatu kecenderungan yang tidak dipunyai oleh orang lain. Sebahagiannya
mempunyai kecerdasan, akal dan kekuatan memahamkan yang tidak ada pada orang
lain. Sebahagiannya, secara semulajadi mempunyai kecenderungan keaskaran.
Sebahagiannya dilahirkan
mempunyai kemampuan yang khas dalam bidang hukum dan pimpinan. Sebahagiannya
dilahirkan mempunyai bakat berpidato yang luarbiasa. Sebahagiannya mempunyai
bakat mengarang yang tidak dijumpai pada orang lain. Sebahagiannya tajam dalam
berfikir, terang otaknya di dalam sesuatu bidang kemahiran, maka diuraikannya
dengan mudah banyak perkara musykil dan ganjil, dan mengherankan dunia
menyaksikan ciptaan-ciptaannya. Sebahagiannya mempunyai otak yang mahir yang
melebihi orang lain dalam bidang undang-undang, dan dengan segera
pandangan-pandangannya tersebar mendahului pandangan orang lain hinggakan
beberapa tahun. Semua itu adalah kurnia Allah yang diberikanNya kepada hamba
yang dikehendakiNya. Tiada seorangpun yang berkuasa memperoleh kemampuan itu
dengan sendirinya. Dan tiada mungkin juga perkara itu datang ke dalam dirinya
melalui pelajaran dan pendidikan. Tetapi ia adalah bakat fitrah yang dikhaskan
oleh Allah Ta’ala dengan hikmahNya kepada hamba yang dikehendakiNya.
Apabila anda perhatikan
adanya kemampuan dan bakat yang berlainan pada peribadi-peribadi manusia nescaya
anda ketahui bahawa Allah Ta’ala mempunyai hikmah yang leng kap dalam lapangan
ini. Ia telah menjadikan segenap kemampuan dan bakat pada mereka mengikut kadar
keperluan jenis manusia. Ia menjadikan laki-laki tentera. Demikian juga mereka
yang bekerja dalam bidang pertanian, tukang kayu, tukang besi, tukang potong,
dan perkhidmatan-perkhidmatan yang lain yang hampir tidak terbilang
jumlahnya.
Adapun orang yang
mempunyai kekuatan ilmu, fikiran dan yang mempunyai kemampuan politik dan
pimpinan, jumlahnya kecil. Dan yang paling kecil jumlahnya dan semuanya ialah
orang yang mempunyai kecerdasan yang sempuma dan kemahiran yang tunggal dalam
sesuatu bidang yang khas. Ini disebabkan oleh kerana amal mereka akan
membebaskan manusia berabad-abad lamanya daripada berhajat kepada ahli-ahli yang
serupa dalam bidang ini.
Tetapi, apakah telah
memadai bagi memenuhi keperluan jenis manusia dan kebahagiaan hidupnya di dunia
ini jika sudah ada di antara manusia itu orang-orang yang mahir di dalam ilmu
kejuruteraan, ilmu pasti (hisab dsb.nya), ilmu kimia, undang-undang, politik,
ekonomi dan ilmu-ilmu yang lainnya?
Sekali-kali tidak! Ada
satu perkara yang manusia berhajat kepadanya lebih besar dan lebih kuat daripada
hajatnya kepada seluruh ilmu yang tersebut itu. Iaitu, hendaklah ada di kalangan
manusia orang yang membimbing tangannya dan mengajarinya kepada jalan Allah yang
lurus. Benar, bahawa semua cerdik-pandai dalam ilmu yang tersebut itu mengajar
manusia mengenal apa yang diperlukannya di dunia ini, mengajarnya jalan yang
harus ditempuh untuk mengambil manfa’atnya, tetapi keperluannya yang lebih kuat
dan lebih besar ialah kepada orang yang menerangkan kepadanya “siapa pemiliknya,
siapakah yang telah mengurniakan ke padanya benda-benda yang ada di langit dan
yang ada di bumi, dan apakah keridhaan pengurnia itu, sehingga ia mencapai
kejayaan yang abadi yang diyakini dalam menjalani hidupnya yang bersesuaian
dengan keridhaanNya.”
Di antara yang ditolak
oleh akal manusia ialah, bahawa Allah Ta’ala yang menjadikan bendabenda kecil
dan besar untuk manusia yang mungkin diperlukannya dalam hidup ini, telah lupa
akan satu keperluan manusia dan tidak memperhatikan keperluan itu dan mula,
sedangkan ia adalah hajat manusia yang paling besar dan yang paling tua sebagai
mana telah anda ketahui. Benar! Yang demikian itu takkan mungkin terjadi. Bahkan
Allah telah menjadikan dan kalangan manusia itu sendiri beberapa orang yang
bersedia melakukan tugasnya kerana Tuhan telah mengenal keperibadian mereka.
Maka dari sisiNya diberiNya mereka ilmu agama, akhlaq dan syari’ah, dan
membebani mereka dengan kewajipan mengajarkannya kepada hamba Allah dalam dunia
ini. Tokohtokoh itulah yang. kita namai Rasul-rasul Allah dan Nabi-nabiNya,
salawat Allah dan kesejahteraanNya untuk mereka.
(Ebook: Asas-asas Islam - Sayyid Al-Maududi).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar