Sabtu, 30 Mei 2015

Mengenal Makhluk yang di Luar Pencapaian Pancaindera

MENGENAL MAKHLUK-MAKHLUK YANG DI LUAR PENCAPAIANPANCAINDERABila saja kita melihat bangunan yang cantik lagi besar, kita dengan mudah sekali dapat memahami bahawa jurutera-jurutera, pembina-pembina serta pekerja-pekerja yang terlibat dalam pembinaan bangunan mi setiap seorang adalah berbakat dan mahir di dalam bidangnya sendiri, dan dengan meneliti bangunan yang begitu kemas pembinaannya mi kita dapat menemui dan membayangkan di dalam fikiran akan ilmu pengetahuan pembina bangunan mi. Begitu juga, dengan melihat sebuah kereta, sebuah kepal terbang, sebuah komputer atau apa-apa saja hasil ciptaan yang kemas, tersusun lagi teratur, kita tanpa ragu-ragu lagi akan dipimpin ke arah pencipta dan pembentuknya yang mahir dan berpengetahuan, dan dengan penemuan-penemuan mereka mi kita pun secara langsung sedar akan kemahiran, pengetahuan serta pengalaman mereka. Adalah tidak perlu sama sekali bagi kita untuk melihat pencipta, pembina ataupun pembentuk bangunan ataupun benda-benda yang lain dengan mata kasar kita sendiri untuk membuatkan kita mengakui keujudan mereka, tambahan lagi, kiranya kita berkesempatan inelihat mereka, ilmu dan pengetahuan mereka tidak akan dapat difahami menerusi pancaindera zahir kita.

Tetapi walaupun begitu, kita percaya akan ilmu dan pengetahuannya, mengapa? Kerana tata tertib dan aturan yang sama yang dapat dilihat oleh kita di dalam pembinaan mereka, memaksa kita untuk mengakui ilmu penciptaan-peflciptaafl mereka. Dan dan sini kita sampai kepada satu konklusi iaitu adalah tidak perlu sama sekali bagi kita untuk melihat dan merasa dengan pancaindera demi untuk membuatkan kita yakin akan pengetahuan dan ilmu penciptanya. Di sebaliknya, terdapat banyak hakikat-hakikat yang tidak dapat dilihat dan dirasa oleh pancaindera, tetapi keujudan mereka dapat kita sedan dengan memberikan perhatian kepada hasil-hasil dan akibat-akibat yang dihasilkan oleh mereka. Setiap insan yang berakal, dengan mudah tanpa memberikan begitu banyak perhatian, tahu bahawa setiap akibat pasti terdapat sebab, dan tidak satu pun benda yang tersusun rapi lagi teratur dapat dibina dan dibentuk melain kan oleh seorang pembina yang berakal serta berpengetahuan.

Malah asas       mi membenarkan kita untuk membahagikan semua makhluk kepada dua kumpulan:

1.  Benda-benda yang dapat dibuktikan keujudannya dengan menggunakan satu, dua ataupun kelima-lima pancaindera. Kita dapat melihat benda-benda yang dapat dilihat oleh mata, mendengar bunyi dengan menggunakan telinga, kita sedar akan bau-bau yang wangi dan busuk, rasa pahit ataupun manis, panas, sejuk, kasar ataupun lembut dengan menggur?akan hidung, Iidah dan kulit badan kita sendiri.
2.  Benda-benda yang tidak dapat dibuktikan keujudannya menerusi pertolongan pancaindera, tetapi yang mana kesimpulan kepada keujudan mereka dapat di buat menerusi akibat-akibat yang ujud dan keujudan niereka. Hakikat-hakikat mi bukanlah dan satujenis yang sama tetapi setengah-setengahnya adalah material manakala yang lainnya adalah bukan material. Di sini kita akan menyebut beberapa dan mereka.

Kuasa elektrik. Kita sama sekali tidak akan dapat menentukan semata-mata dengan menggunakan mata kasar bila melihat dua dawai, yang mana satukah yang telah dilengkapi dengan tenaga elektrik. Kita hanyalah dapat menemui dan mengakui keujudan kuasa mi dan akibat yang dihasilkan oleh kuasa mi, sebagai contoh dengan menyalakan sebuah lampu. Dengan itu kuasa elektnik ujud walaupun mata kasar kita tidak dapat melihatnya secara langsung.

Kuasa Graviti. Jika kamu melepaskan sebuah buku yang sedang kamu pegang, ia akan jatuh ke muka bumi, iaitu tanah akan menarik buku tadi ke arahnya sendiri. Kuasa mi ialah sesuatu yang tidak dapat kita ketahui secara langsung dengan menggunakan pancaindera. Kuasa graviti sekali lagi adalah merupakan satu daripada benda-benda yang tidak dapat dilihat, didengar ataupun dirasa tetapi keujudannya diyakini oleh kita dengan melihat kejatuhan alat-alat dan benda-benda yang berlainan yang merupakan hasil dan keujudan kuasa graviti yang tidak dapat secara langsung dibuktikan oleh pancai ndera.

Kuasa Magnetik. Kita meletakkan sebatang magnet ditepi sekeping besi. Zahirnya tidak ada apa-apa pun melainkan apa yang kita lihat, tetapi apabila besi tadi ditarik ke arah magnet kita faham bahawa di dalam medan di sekitar magnet itu ada satu penomena yang dipanggil kuasa magnet.

Radiasi yang tidak dapat dilihat. Jika kita menyalakan cahaya putih melalui prisma,di sebelah lain prisma tadi akan kelihatan enam warna (spektra): mcrah, kuning kemerahan, kuning, hijau, biru dan ungu kebiruan. Warna-warna lain tidak akan dapat dilihat sebelum warna dan sesudah warna ungu kebiruan. Walaupun begini, ahli­ahli sains telah pun menemui warna-warna selanjutnya di tempat yang tidak terdapat sebarang warna apabila dii ihat oleh mata yang mana warna-warna yang baru ditemui oleh ahli-ahli sains tadi mempunyai sifat-sifat kimia dan pembakaran. Warna-warna mi dipanggil ‘infra-merah’ dan ‘Ultra-unggu kebiruan’.

Di dalam tahun 1800 sm, Herschel seorang ahli fizik dan kaji bintang berpendapat untuk mengkaji samada radiasi ujud melebihi dan apa yang dapat dilihat oleh mata. Beliau perlahan-lahan mengubah kedudukan thermometer ke atas sekeping layar yang mana ke enam­enam warna tadi ditunjukkan, dan mernbebaskannya kepada warna-warna yang berbeza, sambil mengukur akibat-akibat pembakaran setiap satu dan mereka. Apabila ia sampai di bawah dan warna rnerah, beliau mendapati yang thermometernya menunjukkan kuasa pembakaran yang lebih hebat dan yang sebelumnya. Beliau kemudiannya merasa pasti akan keujudan radiasi yang tidak dapat dilihat yang dipanggil radiasi infra­merah yang menghasilkan kepanasan yang lebih banyak daripada yang dapat dilihat oleh mata dan kepanasan yang sama inilah yang merupakan hasil danipada radiasi, menyakinkan orang ramai akan keujudan radiasi ‘infra­merah.’

Serentak dengan itu, seorang ahli sains yang lain bernama Wollaston telah meletakkan sedi kit sebatian


kimia ‘silver Chloride’ di bahagian spektrum yang melebihi biru kehiiauan dan berlawanan dan apa yang diduga olehnya, beliau mendapati bahawa di kawasan di mana tiada cahaya dapat dilihat oleh mata ujud satu faktor yang mengakibatkan sebatian tadi menjadi lebih gelap warnanya. Setelah itu, pakar-pakar sains mendapati bahawa perubahan warna kulit apabila terdedah kepada cahaya matahari adalah disebabkan oleh pengaruh kimia radiasi ini.

Dengan itu telah pun dipastikan bahawa selepas warna biru kehijauan tadi terdapat radiasi yang lain yang tidak dapat dilihat oleh mata yang dikenali sebagai ‘ultra unggu kebiruan’.

Bunyi-bunyi yang tidak dapat didengar. Terdapat banyak bunyi-bunyi yang tidak didengar oleh kita. Bunyi­bunyi mi dipanggil bunyi supersonik, dan kita menemui keujudan mereka dengan memeriksa kuasa-kuasa yang lahir; mereka biasanya digunakan di dalam bidang perubatan dan teknologi.

Akal. Kita semua sedar akan din kita sendiri iaitu kita dapat melihat akan keujudan kita sendiri, dan secara perlahan-lahan kita boleh sampai kepada konsep yang di luar kehidupan kita sendiri dan secara perlahan-lahan kita boleh sampai kepada konsep yang di luar kehidupan kita sendiri yang boleh diterangkan dengan menggunakan kenyataan-kenyataan di bawah.
“Aku telah meyelesaikan masalah matematik yang paling susah.”
“Aku telah banyak berfikir dan hal teori-teori itu hingga aku sampai kepada konklusi yang teori-teori mni adalah benar.”
Begitu juga, insan sedar akan pengetahuannya sendiri, sedar bahawa dia tahu apa yang dia tahu.

Kepandaian mereka bukanlab sesuatu yang dapat dilihat ataupun yang boleh didengar hinggakari insan dapat melihatnya dengan mata ataupun mendengar dengan telinga, tetapi pada hakikatnya ia adalah sesuatu yang tidak dicapai oleh pancaindera tetapi setiap insan inenemuinya di dalam din mereka sendiri sebagai tambahan kepada kuasa penglihatan, pendengaran serta lain-lain fakulti luar yang ujud. Orang lain tidak dapat mengetahui tentang kepandaian ku menerusi pancaindera, tetapi boleh menetapkan kelahirannya menerusi hasil­hasil yang diperolehi darinya. Sebagai contoh, apabila seorang pakar sains sedang mencari penyelesaian kepada satu masalah, adalah nyata kepada kita yang beliau tahu akan masalah itu, dan juga, ketika kita menyoal seorang cendekiawan samada dia mahir di dalam rnasalah matematik ataupun tidak, dan beliau menjawab yang beliau tahu akan masalah mi, di sini kita dapat memutuskan yang cendekiawan mi sedar akan pengetahuannya sendiri iaitu beliau tahu yang beliau tahu yang beliau memahami masalah matematik.

Bentuk-bentuk yang dihasiIkan oleh fikiran. Insan boleh mereka di dalam fikiran-fikiran mereka akan sebarang bentuk yang mereka inginkan, sebagai contoh bangunan yang tinggi seperti Menara Ifal yang mana pembinaannya di dalam alam hakikat mi memakan masa bertahun-tahun lamanya, beribu-ribu jenis material dan alat-alat yang diperlukan untuk perlaksanaannya dan beratus-ratus pekerja; bangunan yang gagah dan giagantik mi boleh dibentuk di dalam fikiran dalam sekelip mata sahaja. Mungkin juga beribu-ribu bangunan yang seperti itu dapat dibina, dan adalah mungkin untuk berfikir akan benda-benda yang sama sekali tidak ujud di dalam dunia luar mi, dengan itu kita boleh mereka raksaksa yang hebat dengan-tangan dan kaki yang banyak. INyata sekali bahawa orang-orang lain secara langsung tidak menyedari akan kebolehan seseorang yang lain dalani membavangkan bentuk-hentuk yang berbeza di dalani tikiran. kerana ia tidak lahir darinya ataupun dan percakapan kita.

Rasa cinta, benci dan pemutusan. Setiap orang rnenggemari sesuatu benda dan sebaliknya benci akan sesuatu yang lain. Begitu juga, di dalam hidupnya, beliau perlu membuat penentuan. Untuk setiap tugas yang beliau gernari beliau memutuskan untuk mencapainya, dan untuk setiap tugas yang tidak digemarinya beliau mengambil keputusan untuk mengenepikannya dan tidak rnerieruskannya.

Tidak seorang pun yang secara langsung dapat memaharni akan keputusan seorang dan apakah yang digernari ataupun dibenci oleh orang lain, melainkan menerusi hasil-hasil dan reaksi-reaksi yang ditunjukkan, mi adalah disebabkan oleh rasa cinta dan benci serta
pemutusan sukakan sesuatu atau bencikan sesuatu benda bukanlah satu hal yang dapat dilihat oleh mata ataupun didengar oleh telinga mahupun oleh pancaindera yang lain.

Hayat. Seekor ayam yang cantik berjalan di hadapan kita dan kernudian jatuh ke dalam sebuah kolam dan sebelum kita dapat rnenyelamatkannya, ayarn tadi telah pun mati. Pada ketika itu perubahan apakah yang telah mengambil tempat di dalam hayat binatang mi dan peruhahan apakah yang ujud di masa sekarang clihandingkan dengan detik-detik sebelurn kematiannya, pcrhczaan apakah yang ujud yang telah mengakibatkan kckakuannya, dia tidak lagi bcrgcrak. bermain ataupun makan?


Tidak ada pilihan lain lagi buat kita melainkan dan mengakui akan keujudan sesuatu di dalarn kehidupan ayam tadi yang tidak terdapat di dalam kematiannya adalah hayat. Hayat tidak dapat dicapai oleh pancaindera. Kita hanyalah menyaksikan akibat-akibat yang ujud darinya seperti pergerakkan, makan dan minum serta lain-lain lagi dan dan akibat-akibat inilah kita dapat menemui keujudannya.

Kenyataan saintifik yang telah pun disebutkan sebelum mi telah menyelesaikan masalah di atas dengan terangnya dan hal ciptaan-ciptaan yang tidak dapat dilihat oleh organ-organ penglihatan, terdapat tanda­tanda yang secara langsung tidak dapat dilihat oleh kita, tetapi keujudannya diketahui dengan kesan-kesan yang dihasilkan olehnya.
Dengan itu kita mengambil keputusan bahawa adalah tidak benar bagi kita untuk menolak benda-benda yang tidak dapat dilihat semata-mata kerana Ia tidak dapat dilihat, ghaib adalah berbeza dan tidak ujud dan cara untuk menemui sesuatu bukanlah terbatas kepada mata ataupun pancaindera zahir 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar