MENGENAL
MAKHLUK-MAKHLUK YANG DI LUAR PENCAPAIANPANCAINDERA - Bila saja kita melihat bangunan yang
cantik lagi besar, kita dengan mudah sekali dapat memahami bahawa
jurutera-jurutera, pembina-pembina serta pekerja-pekerja yang terlibat dalam
pembinaan bangunan mi setiap seorang adalah berbakat dan mahir di dalam bidangnya
sendiri, dan dengan meneliti bangunan yang begitu kemas pembinaannya mi kita
dapat menemui dan membayangkan di dalam fikiran akan ilmu pengetahuan pembina
bangunan mi. Begitu juga, dengan melihat sebuah kereta, sebuah kepal terbang,
sebuah komputer atau apa-apa saja hasil ciptaan yang kemas, tersusun lagi
teratur, kita tanpa ragu-ragu lagi akan dipimpin ke arah pencipta dan
pembentuknya yang mahir dan berpengetahuan, dan dengan penemuan-penemuan mereka
mi kita pun secara langsung sedar akan kemahiran, pengetahuan serta pengalaman
mereka. Adalah tidak perlu sama sekali bagi kita untuk melihat pencipta,
pembina ataupun pembentuk bangunan ataupun benda-benda yang lain dengan mata
kasar kita sendiri untuk membuatkan kita mengakui keujudan mereka, tambahan lagi,
kiranya kita berkesempatan inelihat mereka, ilmu dan pengetahuan mereka tidak
akan dapat difahami menerusi pancaindera zahir kita.
Tetapi walaupun begitu, kita percaya
akan ilmu dan pengetahuannya, mengapa? Kerana tata tertib dan aturan yang sama
yang dapat dilihat oleh kita di dalam pembinaan mereka, memaksa kita untuk
mengakui ilmu penciptaan-peflciptaafl mereka. Dan dan sini kita sampai kepada
satu konklusi iaitu adalah tidak perlu sama sekali bagi kita untuk melihat dan
merasa dengan pancaindera demi untuk membuatkan kita yakin akan pengetahuan dan
ilmu penciptanya. Di sebaliknya, terdapat banyak hakikat-hakikat yang tidak
dapat dilihat dan dirasa oleh pancaindera, tetapi keujudan mereka dapat kita
sedan dengan memberikan perhatian kepada hasil-hasil dan akibat-akibat yang
dihasilkan oleh mereka. Setiap insan yang berakal, dengan mudah tanpa
memberikan begitu banyak perhatian, tahu bahawa setiap akibat pasti terdapat
sebab, dan tidak satu pun benda yang tersusun rapi lagi teratur dapat dibina
dan dibentuk melain kan oleh seorang pembina yang berakal serta berpengetahuan.
Malah asas mi membenarkan kita untuk membahagikan semua makhluk kepada
dua kumpulan:
1. Benda-benda
yang dapat dibuktikan keujudannya dengan menggunakan satu, dua ataupun kelima-lima
pancaindera. Kita dapat melihat benda-benda yang dapat dilihat oleh mata,
mendengar bunyi dengan menggunakan telinga, kita sedar akan bau-bau yang wangi
dan busuk, rasa pahit ataupun manis, panas, sejuk, kasar ataupun lembut dengan
menggur?akan hidung, Iidah dan kulit badan kita sendiri.
2. Benda-benda
yang tidak dapat dibuktikan keujudannya menerusi pertolongan pancaindera,
tetapi yang mana kesimpulan kepada keujudan mereka dapat di buat menerusi
akibat-akibat yang ujud dan keujudan niereka. Hakikat-hakikat mi bukanlah dan
satujenis yang sama tetapi setengah-setengahnya adalah material manakala yang
lainnya adalah bukan material. Di sini kita akan menyebut beberapa dan mereka.
Kuasa elektrik. Kita sama sekali tidak akan dapat
menentukan semata-mata dengan menggunakan mata kasar bila melihat dua dawai,
yang mana satukah yang telah dilengkapi dengan tenaga elektrik. Kita hanyalah
dapat menemui dan mengakui keujudan kuasa mi dan akibat yang dihasilkan oleh
kuasa mi, sebagai contoh dengan menyalakan sebuah lampu. Dengan itu kuasa
elektnik ujud walaupun mata kasar kita tidak dapat melihatnya secara langsung.
Kuasa Graviti. Jika kamu melepaskan sebuah buku
yang sedang kamu pegang, ia akan jatuh ke muka bumi, iaitu tanah akan menarik
buku tadi ke arahnya sendiri. Kuasa mi ialah sesuatu yang tidak dapat kita
ketahui secara langsung dengan menggunakan pancaindera. Kuasa graviti sekali
lagi adalah merupakan satu daripada benda-benda yang tidak dapat dilihat,
didengar ataupun dirasa tetapi keujudannya diyakini oleh kita dengan melihat
kejatuhan alat-alat dan benda-benda yang berlainan yang merupakan hasil dan
keujudan kuasa graviti yang tidak dapat secara langsung dibuktikan oleh pancai
ndera.
Kuasa Magnetik. Kita meletakkan sebatang magnet
ditepi sekeping besi. Zahirnya tidak ada apa-apa pun melainkan apa yang kita
lihat, tetapi apabila besi tadi ditarik ke arah magnet kita faham bahawa di
dalam medan di sekitar magnet itu ada satu penomena yang dipanggil kuasa
magnet.
Radiasi yang tidak dapat dilihat. Jika kita menyalakan
cahaya putih melalui prisma,di sebelah lain prisma tadi akan kelihatan enam
warna (spektra): mcrah, kuning kemerahan, kuning, hijau, biru dan ungu
kebiruan. Warna-warna lain tidak akan dapat dilihat sebelum warna dan sesudah
warna ungu kebiruan. Walaupun begini, ahliahli sains telah pun menemui
warna-warna selanjutnya di tempat yang tidak terdapat sebarang warna apabila
dii ihat oleh mata yang mana warna-warna yang baru ditemui oleh ahli-ahli sains
tadi mempunyai sifat-sifat kimia dan pembakaran. Warna-warna mi dipanggil
‘infra-merah’ dan ‘Ultra-unggu kebiruan’.
Di dalam tahun 1800 sm, Herschel
seorang ahli fizik dan kaji bintang berpendapat untuk mengkaji samada
radiasi ujud melebihi dan apa yang dapat dilihat oleh mata. Beliau
perlahan-lahan mengubah kedudukan thermometer ke atas sekeping layar yang mana
ke enamenam warna tadi ditunjukkan, dan mernbebaskannya kepada warna-warna
yang berbeza, sambil mengukur akibat-akibat pembakaran setiap satu dan mereka.
Apabila ia sampai di bawah dan warna rnerah, beliau mendapati yang
thermometernya menunjukkan kuasa pembakaran yang lebih hebat dan yang
sebelumnya. Beliau kemudiannya merasa pasti akan keujudan radiasi yang tidak
dapat dilihat yang dipanggil radiasi inframerah yang menghasilkan kepanasan
yang lebih banyak daripada yang dapat dilihat oleh mata dan kepanasan yang sama
inilah yang merupakan hasil danipada radiasi, menyakinkan orang ramai akan
keujudan radiasi ‘inframerah.’
Serentak dengan itu, seorang ahli
sains yang lain bernama Wollaston telah meletakkan sedi kit sebatian
kimia ‘silver Chloride’ di bahagian spektrum yang
melebihi biru kehiiauan dan berlawanan dan apa yang diduga olehnya, beliau
mendapati bahawa di kawasan di mana tiada cahaya dapat dilihat oleh mata ujud
satu faktor yang mengakibatkan sebatian tadi menjadi lebih gelap warnanya.
Setelah itu, pakar-pakar sains mendapati bahawa perubahan warna kulit apabila
terdedah kepada cahaya matahari adalah disebabkan oleh pengaruh kimia radiasi
ini.
Dengan itu telah pun dipastikan bahawa
selepas warna biru kehijauan tadi terdapat radiasi yang lain yang tidak dapat
dilihat oleh mata yang dikenali sebagai ‘ultra unggu kebiruan’.
Bunyi-bunyi yang tidak dapat didengar.
Terdapat banyak bunyi-bunyi yang tidak didengar oleh kita. Bunyibunyi mi
dipanggil bunyi supersonik, dan kita menemui keujudan mereka dengan memeriksa
kuasa-kuasa yang lahir; mereka biasanya digunakan di dalam bidang perubatan dan
teknologi.
Akal. Kita semua sedar akan din kita
sendiri iaitu kita dapat melihat akan keujudan kita sendiri, dan secara
perlahan-lahan kita boleh sampai kepada konsep yang di luar kehidupan kita
sendiri dan secara perlahan-lahan kita boleh sampai kepada konsep yang di luar
kehidupan kita sendiri yang boleh diterangkan dengan menggunakan
kenyataan-kenyataan di bawah.
“Aku telah meyelesaikan masalah
matematik yang paling susah.”
“Aku telah banyak berfikir dan hal
teori-teori itu hingga aku sampai kepada konklusi yang teori-teori mni adalah
benar.”
Begitu juga, insan sedar akan pengetahuannya
sendiri, sedar bahawa dia tahu apa yang dia tahu.
Kepandaian mereka bukanlab sesuatu yang dapat dilihat
ataupun yang boleh didengar hinggakari insan dapat melihatnya dengan mata
ataupun mendengar dengan telinga, tetapi pada hakikatnya ia adalah sesuatu yang
tidak dicapai oleh pancaindera tetapi setiap insan inenemuinya di dalam din
mereka sendiri sebagai tambahan kepada kuasa penglihatan, pendengaran serta
lain-lain fakulti luar yang ujud. Orang lain tidak dapat mengetahui tentang
kepandaian ku menerusi pancaindera, tetapi boleh menetapkan kelahirannya
menerusi hasilhasil yang diperolehi darinya. Sebagai contoh, apabila seorang
pakar sains sedang mencari penyelesaian kepada satu masalah, adalah nyata
kepada kita yang beliau tahu akan masalah itu, dan juga, ketika kita menyoal
seorang cendekiawan samada dia mahir di dalam rnasalah matematik ataupun tidak,
dan beliau menjawab yang beliau tahu akan masalah mi, di sini kita dapat
memutuskan yang cendekiawan mi sedar akan pengetahuannya sendiri iaitu beliau
tahu yang beliau tahu yang beliau memahami masalah matematik.
Bentuk-bentuk yang dihasiIkan oleh fikiran. Insan
boleh mereka di dalam fikiran-fikiran mereka akan sebarang bentuk yang mereka
inginkan, sebagai contoh bangunan yang tinggi seperti Menara Ifal yang mana
pembinaannya di dalam alam hakikat mi memakan masa bertahun-tahun lamanya,
beribu-ribu jenis material dan alat-alat yang diperlukan untuk perlaksanaannya
dan beratus-ratus pekerja; bangunan yang gagah dan giagantik mi boleh dibentuk
di dalam fikiran dalam sekelip mata sahaja. Mungkin juga beribu-ribu bangunan
yang seperti itu dapat dibina, dan adalah mungkin untuk berfikir akan
benda-benda yang sama sekali tidak ujud di dalam dunia luar mi, dengan itu kita
boleh mereka raksaksa yang hebat dengan-tangan dan kaki yang banyak. INyata
sekali bahawa orang-orang lain secara langsung tidak menyedari akan kebolehan
seseorang yang lain dalani membavangkan bentuk-hentuk yang berbeza di dalani
tikiran. kerana ia tidak lahir darinya ataupun dan percakapan kita.
Rasa cinta, benci dan pemutusan.
Setiap orang rnenggemari sesuatu benda dan sebaliknya benci akan sesuatu yang
lain. Begitu juga, di dalam hidupnya, beliau perlu membuat penentuan. Untuk
setiap tugas yang beliau gernari beliau memutuskan untuk mencapainya, dan untuk
setiap tugas yang tidak digemarinya beliau mengambil keputusan untuk
mengenepikannya dan tidak rnerieruskannya.
Tidak seorang pun yang secara langsung
dapat memaharni akan keputusan seorang dan apakah yang digernari ataupun
dibenci oleh orang lain, melainkan menerusi hasil-hasil dan reaksi-reaksi yang
ditunjukkan, mi adalah disebabkan oleh rasa cinta dan benci serta
pemutusan sukakan sesuatu atau bencikan sesuatu benda
bukanlah satu hal yang dapat dilihat oleh mata ataupun didengar oleh telinga
mahupun oleh pancaindera yang lain.
Hayat. Seekor ayam yang cantik berjalan di
hadapan kita dan kernudian jatuh ke dalam sebuah kolam dan sebelum kita dapat
rnenyelamatkannya, ayarn tadi telah pun mati. Pada ketika itu perubahan
apakah yang telah mengambil tempat di dalam hayat binatang mi dan peruhahan
apakah yang ujud di masa sekarang clihandingkan dengan detik-detik sebelurn
kematiannya, pcrhczaan apakah yang ujud yang telah mengakibatkan kckakuannya,
dia tidak lagi bcrgcrak. bermain ataupun makan?
Tidak ada pilihan lain lagi buat kita
melainkan dan mengakui akan keujudan sesuatu di dalarn kehidupan ayam tadi yang
tidak terdapat di dalam kematiannya adalah hayat. Hayat tidak dapat dicapai
oleh pancaindera. Kita hanyalah menyaksikan akibat-akibat yang ujud darinya
seperti pergerakkan, makan dan minum serta lain-lain lagi dan dan akibat-akibat
inilah kita dapat menemui keujudannya.
Kenyataan saintifik yang telah pun
disebutkan sebelum mi telah menyelesaikan masalah di atas dengan terangnya dan
hal ciptaan-ciptaan yang tidak dapat dilihat oleh organ-organ penglihatan,
terdapat tandatanda yang secara langsung tidak dapat dilihat oleh kita, tetapi
keujudannya diketahui dengan kesan-kesan yang dihasilkan olehnya.
Dengan itu kita mengambil
keputusan bahawa adalah tidak benar bagi kita untuk menolak benda-benda yang
tidak dapat dilihat semata-mata kerana Ia tidak dapat dilihat, ghaib adalah
berbeza dan tidak ujud dan cara untuk menemui sesuatu bukanlah terbatas kepada
mata ataupun pancaindera zahir
Tidak ada komentar:
Posting Komentar